Příprava na výběrové řízení FO a CPT / upgrade

Ivo Bartoň

Ředitel letové bezpečnosti ČSA, a.s.
Ivo Bartoň

Jako kapitán s náletem 15 tisíc hodin na Airbusu A320 a Boeingu 737 mohu potvrdit, že oba simulátory jsou již velice blízko realitě a splňují standardy kvality i pro výcvik letových posádek díky funkčnosti jednotlivých systémů a autentickým silám v řízení.

Více o přípravě na výběrové řízení FO a CPT / upgrade

Připravili jsme pro vás s profesionálními instruktory efektivní program, kterým vás během 9 hodin ve dvou dnech (celkem 6 hodin letu + 3 hodiny teorie) připraví na výběrové řízení na místo prvního důstojníka, kapitána nebo také upgrade na kapitána. Důležité je nepodcenit samotnou přípravu, neboť případný neúspěch vám sebere budovaný kredit a odsune až o rok vaší kariéru.

Tento kurz je vhodný pro piloty s typovou kvalifikací, kteří budou absolvovat výběrové řízení na simulátoru letounu Boeing 737 nebo Airbus A320. S ohledem na typ výběrového řízení a cílového operátora odhalíme vaše možné slabé stránky a budeme klást důraz i na správné rozhodovací schopnosti. Během programu je možné dokoupit případné hodiny navíc se slevou.

Příprava na výběrové řízení FO a CPT / upgrade

Školení Doba rezervace Cena

Příprava na výběrové řízení FO a CPT / upgrade Airbus A320 pro jednu osobu

Doba rezervace
360 minut
Cena
od 20 900 Kč
Vybrat

cena je platná pro jednu osobu včetně našeho profesionálního instruktora s typovou kvalifikací CPT A320

Příprava na výběrové řízení FO a CPT / upgrade Boeing 737 pro jednu osobu

Doba rezervace
360 minut
Cena
od 20 990 Kč
Vybrat

cena je platná pro jednu osobu včetně našeho profesionálního instruktora s typovou kvalifikací CPT B737

Příprava na výběrové řízení FO a CPT / upgrade Boeing 737 pro dvě osoby

Doba rezervace
360 minut
Cena
od 30 900 Kč

cena je platná pro dvě osoby včetně našeho profesionálního instruktora s typovou kvalifikací CPT B737

Příprava na výběrové řízení FO a CPT / upgrade Airbus A320 pro dvě osoby

Doba rezervace
360 minut
Cena
od 30 900 Kč

cena je platná pro dvě osoby do posádky včetně našeho profesionálního instruktora s typovou kvalifikací CPT A320

O simulátoru

Briefing 2x 60 minut

Základy IFR létání (standardní zatáčka, stoupání / klesání, rozpočet na přiblížení, vstupy do vyčkávacích obrazců)

Pohyb letadla v prostoru (limity, rychlosti, výšky, navigační)

Příprava dokumentace Jeppesen

Orientace v kokpitu (navigační přístroje a ovládací prvky)

Odletová příprava včetně nouzových postupů

SOP s ohledem na výběrové řízení provozovatele (rozdělení na pilota letící / monitorující)

Technika pilotáže (koordinace pohybu, správné rozložení pozornosti)

Základy řešení nouzových postupů, součinnost v posádce (požár motoru, požár na palubě)

Let v simulátoru 2x 3 hodiny letu

Vizuání okruhy bez použítí automatizace

Přistání s maximálním bočním větrem podle limitů letounu

Vysazení motoru v krizových situacích

Jednomotorové přiblížení

Nácvik LVO CAT3A/B

LVTO 125m

Memory items refresh a aplikace pro daný typ

Raw data crosswind Cat 1

GPWS

Základy řešení nouzových postupů, součinnost v posádce (požár motoru, požár na palubě, přistání a nouzová evakuace)

Standardizované SOP dle TR  s ohledem na výběrové řízení provozovatele (rozdělení na pilota letící / monitorující)

Debriefing 2x 30 minut

Objektivní zhodnocení chyb a doporučení dalšího postupu

Doporučené studijní materiály

Profesionální letecký simulátor

Nemluvíme tu jen o zážitkovém simulátoru, ale o certifikovaném typu simulátoru Boeing 737NG, který má profesionální systém proměnlivých sil v řízení tzv. loading control. Ten simuluje skutečnou sílu v řízení kladenou na pilota a to podle rychlosti obtékajícího vzduchu kolem řídících ploch letounu. To umožnuje pilotům během tréninku cítit na tomto trenažéru skutečnou sílu v řízení a to na základě rychlosti nebo vyvážení letounu. Kokpit přesně odpovídá skutečnému letounu včetně všech ovládacích prvků a jejich reálné funkčnosti. Panaromatická půlkulatá projekce poskytuje dokonalou iluzi letu a má rozsah 180° a délku 8 metrů.

Časté dotazy

1

Jaký je průběh zážitku nebo výcviku?

Zážitek / výcvik začíná usednutím do připraveného kokpitu s instruktorem. V průběhu konání hlavního zážitku si může váš divácký doprovod jako bonus let na simulátoru Flight Simulator 2020 na Xboxu X. Po nebo před zážitkem vás provedeme naším centrem a ukážeme vám postupně všechny naše profesionální simulátory. V případě jejich provozu můžete nahlédnout dovnitř k tomu určeným okénkem. U zážitků na simulátorech Formule 1 a Závodním speciálu je k dispozici pro změnu nastavení kvalifikované obsluha nebo za poplatek profesionální instruktor Jan Charouz (předem na vyžádáni) na Formuli 1.

 

2

Mohu si vzít doprovod?

ANO, můžete až tři osoby diváckého doprovodu, ale pouze obdarovaný může pilotovat. Vyjímkou je zážitek na ponorce, kde řídí 3 osoby v různých rolích a 1 osoba diváckého doprovodu. Divácký doprovod nad povolený limit lze doplatit dle kapacity na místě za cenu 190,-Kč za osobu. Střídání v kokpitu je povoleno doprovodu pouze za příplatek 490,-Kč za jednu střídající osobu z důvodu zvýhodněných cen časově delších zážitků pro jednu osobu a zvýšenému opotřebení simulátorů při střídání osob.

 

3

Jaká je vhodná délka zážitku?

Nejprodávanější varianta je 60 minut, neboť umožnuje opakovat přistání s civilními letadly nebo letecký souboj u stíhačky F16. U ponorky vyzkoušíte také druhou a velmi zajímavou misi a závodní simulátory nabídnou dvě tratě. Volte však dle vašich možností, protože je stále možnost zážitek při rezervaci doplatkem ceny prodloužit.

 

4

Potřebuji nějaké předchozí zkušenosti?

Absolutně ne, náš instruktor nebo obsluha vysvětlí vše potřebné k osvojení dané fáze simulace. U složitějších simulátorů jako Boeing 737NG, Airbus A320, F16 Fighting Falcon, Cessna 182RG a ponorka U-BOAT je k dispozici kvalifikovaný instruktor po celou dobu vašeho zážitku.

 

5

Mohu voucher vyměnit za jiný?

Určitě ano, nejlepší způsob je darovat univerální zážitek a nechat obdarovaného vybrat preferovaný simulátor. Nicméně i když vyberete jakýkoliv zážitek, můžete ho vždy při rezervaci v našem on-line systému vyměnit s případným doplatkem za jiný.

 

6

Jak je to s platností voucheru, termínem rezervace a stornem zážitku?

Voucher má platnost 6 - 12 měsíců a lze také prodloužit. Termín si volí obdarovaný po dobu platnosti v on-line rezervačním systému. Storno termínu je možné udělat bezplatně nejpozději 72 hodin před začátkem zážitku.

 

7

Budu pilotovat sám nebo s instruktorem?

Ano, tak daleko jak to zvládnete sami! Nenecháme Vás však samotného, ale náš instruktor Vám pomůže se vším co budete potřebovat pro zvládnutí zážitku.

 

8

Budu svůj zážitek sdílet s někým dalším?

Všechny zážitky jsou individuální a jsou vyhrazeny pouze pro obdarovaného a jeho doprovod. Nikdo vás tak v kokpitu s naším instruktorem rušit nebude.

 

9

Jsou nějaké požadavky na minimální věk, výšku zájemce?

Ano, doporučený věk dětí je od 12 let s minimální výškou 150 cm a dospělé osoby s hmotností do 120kg.

 

10

Je trenažér plně pohyblivý "full-motion-simulator"?

ANO, máme dva pohyblivé simulátory. Závodní speciál má pohyblivou základnu 5DOF (4 volnosti pohybu tj. zdvih, klonění, klopení a rotace, posun) a F18 Hornet VR s 4DOF. Boeing 737NG, Airbus A320, F16 Fighting Falcon F-18 Hornet MR, Cessna 172, Formule 1 a U-BOAT je tzv. "fixed-based-simulator" bez hydrauliky. Bohužel vysoké náklady za tvz. full flight motion simulátor dopravního letounu je určen pro výcvik leteckých posádek a prodává se za 18.000,-Kč/hod. Na druhou stranu náš širokoúhlý výhled minimálně 180-ti stupňů sestavený ze třech full HD projektorů pro simulátory Boeing 737NG, Airbus A320, F16 Fighting Falcon a Formule 1 tento pocit dostatečně nahradí. Mozek se při velké obrazové ploše nechá snadno ošálit dojmem pohybu.

Kde probíhají reálné lety Alto NG?

V Praze Letňany pro piloty formou pronájmu letounu nebo seznamovacím letem před případným pronájmem.

Foto

Instruktoři

  • Pavel Sochorovský

    pilot Pavel Sochorovský

    Už jako malý kluk se zajímal o letadla a obdivuje tyto stroje dodnes. Dříve stačilo lepení modelů a pozorování letadel nad hlavou. Od roku 2003 se sny být skutečným pilotem začaly rýsovat více jasněji a získal kvalifikaci obchodního pilota s doložkou IR/MEP, ATPL(A) frozen. V roce 2009 úspěšně absolvoval výběrové řízení na pozici dopravního pilota u společnosti ČSA. V současnosti se zabývá obchodními lety pro soukromou společnost, která hodlá využívat obchodní leteckou dopravu s využitím turbovrtulových letadel pro transport speciálních lékových forem.

  • Denisa Svobodová

    pilot Denisa Svobodová

    Letectví se aktivně věnuje od svých 17 let. Je absolventka Vysoké školy Báňské oboru letecké dopravy a nyní aktivně létá od roku 2018 na letadle Boeing 737 u společnosti Go2Sky. Od roku 2020 vyučuje předměty ATPL na dopravní fakultě ČVUT.

  • Teodor Škoda

    pilot Teodor Škoda

    Létat začal v 17 letech v aeroklubu na kluzácích. Pokračoval výcvikem soukromého pilota. V roce 2020 úspěšně absolvoval zkoušky z teorie dopravního pilota ATPL(a). V roce 2021 dokončil praktický výcvik a je držitelem licence obchodního pilota-CPL/MEP/IR. Volný čas nejraději tráví v aeroklubu létáním na všem, co má křídla.

  • Jan Škopek

    pilot Jan Škopek

    Začal létat od roku 2013 na malých sportovních letounech k získání první kvalifikace PPL. Dále pak pokračoval v létání a zvyšování pilotních kvalifikací společně se studiem ATPL k cílené metě stát se profesionálním dopravním pilotem. Od roku 2018 létá jako první důstojník u společnosti Smartwings na Boeingu 737NG a 737 MAX8.

  • Radek Topinka

    autor a majitel projektu Simulation of Reality Radek Topinka

    Radek Topinka, autor projektu a majitel začal s létáním v roce 2009 v letecké škole Aviatický klub, následně pokračoval studiem ATPL na dopravního pilota. Po ekonomické krizi v roce 2010, která měla dopad i na velké létání se rozhodl naplno věnovat projektu leteckých simulátorů a v roce 2012 otevřel současné centrum Simulation of Reality na Zličíně. Věnuje se nadále aktivně provozu a rozvoji centra, ale také instruktorské činnosti.