Příprava na výběrové řízení FO a CPT / upgrade
Ivo Bartoň
Ředitel letové bezpečnosti ČSA, a.s.Jako kapitán s náletem 15 tisíc hodin na Airbusu A320 a Boeingu 737 mohu potvrdit, že oba simulátory jsou již velice blízko realitě a splňují standardy kvality i pro výcvik letových posádek díky funkčnosti jednotlivých systémů a autentickým silám v řízení.
Více o přípravě na výběrové řízení FO a CPT / upgrade
Připravili jsme pro vás s profesionálními instruktory efektivní program, kterým vás během 9 hodin ve dvou dnech (celkem 6 hodin letu + 3 hodiny teorie) připraví na výběrové řízení na místo prvního důstojníka, kapitána nebo také upgrade na kapitána. Důležité je nepodcenit samotnou přípravu, neboť případný neúspěch vám sebere budovaný kredit a odsune až o rok vaší kariéru.
Tento kurz je vhodný pro piloty s typovou kvalifikací, kteří budou absolvovat výběrové řízení na simulátoru letounu Boeing 737 nebo Airbus A320. S ohledem na typ výběrového řízení a cílového operátora odhalíme vaše možné slabé stránky a budeme klást důraz i na správné rozhodovací schopnosti. Během programu je možné dokoupit případné hodiny navíc se slevou.
Příprava na výběrové řízení FO a CPT / upgrade
Školení | Doba rezervace | Cena | |
---|---|---|---|
Příprava na výběrové řízení FO a CPT / upgrade Airbus A320 pro jednu osobu |
Doba rezervace360 minut |
Cenaod 20 900 Kč |
Vybrat
cena je platná pro jednu osobu včetně našeho profesionálního instruktora s typovou kvalifikací CPT A320 |
Příprava na výběrové řízení FO a CPT / upgrade Boeing 737 pro jednu osobu |
Doba rezervace360 minut |
Cenaod 20 990 Kč |
Vybrat
cena je platná pro jednu osobu včetně našeho profesionálního instruktora s typovou kvalifikací CPT B737 |
Příprava na výběrové řízení FO a CPT / upgrade Boeing 737 pro dvě osoby |
Doba rezervace360 minut |
Cenaod 30 900 Kč |
cena je platná pro dvě osoby včetně našeho profesionálního instruktora s typovou kvalifikací CPT B737 |
Příprava na výběrové řízení FO a CPT / upgrade Airbus A320 pro dvě osoby |
Doba rezervace360 minut |
Cenaod 30 900 Kč |
cena je platná pro dvě osoby do posádky včetně našeho profesionálního instruktora s typovou kvalifikací CPT A320 |
O simulátoru
Briefing 2x 60 minut
Základy IFR létání (standardní zatáčka, stoupání / klesání, rozpočet na přiblížení, vstupy do vyčkávacích obrazců)
Pohyb letadla v prostoru (limity, rychlosti, výšky, navigační)
Příprava dokumentace Jeppesen
Orientace v kokpitu (navigační přístroje a ovládací prvky)
Odletová příprava včetně nouzových postupů
SOP s ohledem na výběrové řízení provozovatele (rozdělení na pilota letící / monitorující)
Technika pilotáže (koordinace pohybu, správné rozložení pozornosti)
Základy řešení nouzových postupů, součinnost v posádce (požár motoru, požár na palubě)
Let v simulátoru 2x 3 hodiny letu
Vizuání okruhy bez použítí automatizace
Přistání s maximálním bočním větrem podle limitů letounu
Vysazení motoru v krizových situacích
Jednomotorové přiblížení
Nácvik LVO CAT3A/B
LVTO 125m
Memory items refresh a aplikace pro daný typ
Raw data crosswind Cat 1
GPWS
Základy řešení nouzových postupů, součinnost v posádce (požár motoru, požár na palubě, přistání a nouzová evakuace)
Standardizované SOP dle TR s ohledem na výběrové řízení provozovatele (rozdělení na pilota letící / monitorující)
Debriefing 2x 30 minut
Objektivní zhodnocení chyb a doporučení dalšího postupu
Doporučené studijní materiály
Profesionální letecký simulátor
Nemluvíme tu jen o zážitkovém simulátoru, ale o certifikovaném typu simulátoru Boeing 737NG, který má profesionální systém proměnlivých sil v řízení tzv. loading control. Ten simuluje skutečnou sílu v řízení kladenou na pilota a to podle rychlosti obtékajícího vzduchu kolem řídících ploch letounu. To umožnuje pilotům během tréninku cítit na tomto trenažéru skutečnou sílu v řízení a to na základě rychlosti nebo vyvážení letounu. Kokpit přesně odpovídá skutečnému letounu včetně všech ovládacích prvků a jejich reálné funkčnosti. Panaromatická půlkulatá projekce poskytuje dokonalou iluzi letu a má rozsah 180° a délku 8 metrů.
Časté dotazy
Jaký je průběh zážitku nebo výcviku?
Zážitek / výcvik začíná usednutím do připraveného kokpitu s instruktorem. V průběhu konání hlavního zážitku si může váš divácký doprovod jako bonus let na simulátoru Flight Simulator 2020 na Xboxu X. Po nebo před zážitkem vás provedeme naším centrem a ukážeme vám postupně všechny naše profesionální simulátory. V případě jejich provozu můžete nahlédnout dovnitř k tomu určeným okénkem. U zážitků na simulátorech Formule 1 a Závodním speciálu je k dispozici pro změnu nastavení kvalifikované obsluha nebo za poplatek profesionální instruktor Jan Charouz (předem na vyžádáni) na Formuli 1.
Mohu si vzít doprovod?
ANO, můžete až tři osoby diváckého doprovodu, ale pouze obdarovaný může pilotovat. Vyjímkou je zážitek na ponorce, kde řídí 3 osoby v různých rolích a 1 osoba diváckého doprovodu. Divácký doprovod nad povolený limit lze doplatit dle kapacity na místě za cenu 190,-Kč za osobu. Střídání v kokpitu je povoleno doprovodu pouze za příplatek 490,-Kč za jednu střídající osobu z důvodu zvýhodněných cen časově delších zážitků pro jednu osobu a zvýšenému opotřebení simulátorů při střídání osob.
Jaká je vhodná délka zážitku?
Nejprodávanější varianta je 60 minut, neboť umožnuje opakovat přistání s civilními letadly nebo letecký souboj u stíhačky F16. U ponorky vyzkoušíte také druhou a velmi zajímavou misi a závodní simulátory nabídnou dvě tratě. Volte však dle vašich možností, protože je stále možnost zážitek při rezervaci doplatkem ceny prodloužit.
Potřebuji nějaké předchozí zkušenosti?
Absolutně ne, náš instruktor nebo obsluha vysvětlí vše potřebné k osvojení dané fáze simulace. U složitějších simulátorů jako Boeing 737NG, Airbus A320, F16 Fighting Falcon, Cessna 182RG a ponorka U-BOAT je k dispozici kvalifikovaný instruktor po celou dobu vašeho zážitku.
Mohu voucher vyměnit za jiný?
Určitě ano, nejlepší způsob je darovat univerální zážitek a nechat obdarovaného vybrat preferovaný simulátor. Nicméně i když vyberete jakýkoliv zážitek, můžete ho vždy při rezervaci v našem on-line systému vyměnit s případným doplatkem za jiný.
Jak je to s platností voucheru, termínem rezervace a stornem zážitku?
Voucher má platnost 6 - 12 měsíců a lze také prodloužit. Termín si volí obdarovaný po dobu platnosti v on-line rezervačním systému. Storno termínu je možné udělat bezplatně nejpozději 72 hodin před začátkem zážitku.
Budu pilotovat sám nebo s instruktorem?
Ano, tak daleko jak to zvládnete sami! Nenecháme Vás však samotného, ale náš instruktor Vám pomůže se vším co budete potřebovat pro zvládnutí zážitku.
Budu svůj zážitek sdílet s někým dalším?
Všechny zážitky jsou individuální a jsou vyhrazeny pouze pro obdarovaného a jeho doprovod. Nikdo vás tak v kokpitu s naším instruktorem rušit nebude.
Jsou nějaké požadavky na minimální věk, výšku zájemce?
Ano, doporučený věk dětí je od 12 let s minimální výškou 150 cm a dospělé osoby s hmotností do 120kg.
Je trenažér plně pohyblivý "full-motion-simulator"?
ANO, máme dva pohyblivé simulátory. Závodní speciál má pohyblivou základnu 5DOF (4 volnosti pohybu tj. zdvih, klonění, klopení a rotace, posun) a F18 Hornet VR s 4DOF. Boeing 737NG, Airbus A320, F16 Fighting Falcon F-18 Hornet MR, Cessna 172, Formule 1 a U-BOAT je tzv. "fixed-based-simulator" bez hydrauliky. Bohužel vysoké náklady za tvz. full flight motion simulátor dopravního letounu je určen pro výcvik leteckých posádek a prodává se za 18.000,-Kč/hod. Na druhou stranu náš širokoúhlý výhled minimálně 180-ti stupňů sestavený ze třech full HD projektorů pro simulátory Boeing 737NG, Airbus A320, F16 Fighting Falcon a Formule 1 tento pocit dostatečně nahradí. Mozek se při velké obrazové ploše nechá snadno ošálit dojmem pohybu.
Kde probíhají reálné lety Alto NG?
V Praze Letňany pro piloty formou pronájmu letounu nebo seznamovacím letem před případným pronájmem.
Foto
Instruktoři
-
Pavel Sochorovský
pilotUž jako malý kluk se zajímal o letadla a obdivuje tyto stroje dodnes. Dříve stačilo lepení modelů a pozorování letadel nad hlavou. Od roku 2003 se sny být skutečným pilotem začaly rýsovat více jasněji a získal kvalifikaci obchodního pilota s doložkou IR/MEP, ATPL(A) frozen. V roce 2009 úspěšně absolvoval výběrové řízení na pozici dopravního pilota u společnosti ČSA. V současnosti se zabývá obchodními lety pro soukromou společnost, která hodlá využívat obchodní leteckou dopravu s využitím turbovrtulových letadel pro transport speciálních lékových forem.
-
Denisa Svobodová
pilotLetectví se aktivně věnuje od svých 17 let. Je absolventka Vysoké školy Báňské oboru letecké dopravy a nyní aktivně létá od roku 2018 na letadle Boeing 737 u společnosti Go2Sky. Od roku 2020 vyučuje předměty ATPL na dopravní fakultě ČVUT.
-
Teodor Škoda
pilotLétat začal v 17 letech v aeroklubu na kluzácích. Pokračoval výcvikem soukromého pilota. V roce 2020 úspěšně absolvoval zkoušky z teorie dopravního pilota ATPL(a). V roce 2021 dokončil praktický výcvik a je držitelem licence obchodního pilota-CPL/MEP/IR. Volný čas nejraději tráví v aeroklubu létáním na všem, co má křídla.
-
Jan Škopek
pilotZačal létat od roku 2013 na malých sportovních letounech k získání první kvalifikace PPL. Dále pak pokračoval v létání a zvyšování pilotních kvalifikací společně se studiem ATPL k cílené metě stát se profesionálním dopravním pilotem. Od roku 2018 létá jako první důstojník u společnosti Smartwings na Boeingu 737NG a 737 MAX8.
-
Radek Topinka
autor a majitel projektu Simulation of RealityRadek Topinka, autor projektu a majitel začal s létáním v roce 2009 v letecké škole Aviatický klub, následně pokračoval studiem ATPL na dopravního pilota. Po ekonomické krizi v roce 2010, která měla dopad i na velké létání se rozhodl naplno věnovat projektu leteckých simulátorů a v roce 2012 otevřel současné centrum Simulation of Reality na Zličíně. Věnuje se nadále aktivně provozu a rozvoji centra, ale také instruktorské činnosti.